Cykliczne piosenki SM STATION już na dobre wpisały się w cotygodniową ramówkę każdego fana k-pop’u. SM Entertainment sfinalizowało właśnie pierwszy sezon projektu. Sprawdźcie, które utwory akcji osiągnęły sukces w 2016 i na początku 2017 roku.
Projekt STATION zapowiedział założyciel wytwórni Lee Soo Man na konferencji w styczniu 2016. Głównym pomysłem akcji były kolaboracje artystów SM z muzykami i producentami spoza firmy. Nowe piosenki spod szyldu STATION słyszeliśmy co tydzień, od 3 lutego. To wtedy światło dzienne ujrzało Rain w wykonaniu liderki Girls’ Generation, Taeyeon. Kawałek jest dotychczas najbardziej dochodowym w historii projektu. Rain zadebiutowało na pierwszym miejscu koreańskiej listy Gaon i trzeciej pozycji w rankingu najlepszych światowych piosenek magazynu Billboard. Utwór jest również jedynym numerem STATION, który wygrał w programie muzycznym (14 lutego, SBS Inkigayo). Zdobył też nagrodę Bonsang na tegorocznych Golden Disk Awards, a artystka śpiewała go na gali MAMA 2016.
Oprócz kawałka Taeyeon, pierwsze miejsce w notowaniu Gaon zdobył jedynie duet Heechul’a (Super Junior) i Min Kyung Hoon’a. W teledysku do ich piosenki, Sweet Dream, wystąpiła Momo z TWICE. Blisko pierwszego miejsca na liście była również wrześniowa kolaboracja EXO i Yu Jae Seok’a, Dancing King. Utwór znalazł się na drugiej pozycji w rankingu Gaon. Do pierwszej dziesiątki notowania zakwalifikowały się również Spring Love Eric’a Nam’a i Wendy z Red Velvet (7. miejsce), No Matter What BoA i Beenzino (7.miejsce), The Day K.Will’a i Baekhyun’a z EXO (8.miejsce) oraz Always In My Heart Joy z Red Velvet i Seulong’a z 2AM (10. miejsce).
Najwyżej w rankingu Billboardu, bo na drugiej pozycji, znalazła się piosenka D.O z EXO i producenta-legendy SM, Yoo Young Jin’a – Tell Me (What Is Love), wakacyjny kawałek f(x) – All Mine oraz wspomniany wyżej Dancing King. Dobrze na liście poradziły sobie też utwory Lay’a z EXO (Monodrama – jedyny chiński kawałek w cyklu), Amber i Luny (Wave), Girls’ Generation(Sailing 0805) i kolaboracja Yoony z SNSD oraz 10cm (Deoksugung Stonewall Walkway).
Prawie do każdego utworu STATION wydano teledysk (wyjątkiem jestInspiration Jonghyun’a z SHINee, którego widzieliśmy tylko teaser). Najczęściej oglądanym (na dzień 6 lutego 2017) jest klip do Rain Taeyeon – ma ponad 30 milionów odsłon. Niedaleko za nim jest Dancing King EXO. Trzecie miejsce należy natomiast do wspomnianej kolaboracji Heechul’a i Min Kyung Hoon’a – Sweet Dream. Dziesięć najczęściej oglądanych wideoklipów STATION na YouTube znajdziecie poniżej.
Taeyeon – Rain
EXO feat. You Jae Seok – Dancing King
Heechul feat. Min Kyung Hoon – Sweet Dream
Tiffany feat. Simon Dominic – Heartbreak Hotel
Wendy feat. Eric Nam – Spring Love
Yoona feat. 10cm – Deoksugung Stonewall Walkway
f(x) – All Mine
Yuri feat. Seohyun – Secret
Joy feat. Seulong – Always In My Heart
Hyoyeon – Mystery
W SM STATION najczęściej brali udział członkowie EXO i Girls’ Generation (po osiem razy). Warto też zauważyć, ze oba zespoły nagrały w ramach projektu grupowe single, odpowiednio Dancing King i Sailing 0805. Grupowym kawałkiem mogą pochwalić się też f(x) (All Mine), TRAX (Road) oraz S.E.S., które w tym roku świętowały 20. rocznicę swojego debiutu (Love [story]).
Pierwszy sezon SM STATION obfitował też w ekscytujące kolaboracje. Jedną z najbardziej kolorowych i wartych zapamiętania była piosenka Born To Be Wild Hyoyeon z SNSD, Min z Miss A i Jo Kwon’a z 2AM. Artyści stworzyli tym samym nowy między-agencyjny subunit – Triple T i zadebiutowali wspólnie w M!Countdown. Nad utworem pracował twórca JYP Entertainment, Park Jin Young. W SM STATION pojawili się też reprezentanci innych wytwórni, np. Starship Entertainment. W maju usłyszeliśmy duet Baekhyun’a (EXO) i K.Willa, a w październiku Henry’ego i Soyou z Sistar. Poza tym, w projekcie zaśpiewali chociażby Joon Mi Rae, Heize, Wheein z MAMAMOO, Eric Nam, Beenzino, czy Simon Dominic. Nie można zapomnieć też o specjalnych kolaboracjach agencji ze znanymi markami. NCT 127 rozpoczęło współpracę z Coca-Cola, śpiewając koreańską wersję Taste The Feeling, piosenki przewodniej kampanii reklamowej napoju. Yuri i Seohyun z Girls’ Generation pojawiły się natomiast w reklamie Pantene z utworem Secret.
Dzięki projektowi wydano również wiele solowych utworów artystów SM Entertainment. Usłyszeliśmy tym samym piosenki w wykonaniu między innymi D.O z EXO (skomponowaną przez Yoo Young Jin’a), Amber z f(x), Jonghyun’a z SHINee, czy Hyoyeon z SNSD. Pojawili się tam również muzycy spoza SM, w tym Punch, Yoon Do Hyun i Hitchhiker.
STATION gwarantowało też kolaboracje ze znanymi producentami z Korei i świata. Usłyszeliśmy zatem piosenki autorstwa chociażby LDN Noise (My Show), Kenzie (Because of You; Pain Poem), Alesso (Years) i Steve’a Barakatt’a (Sound Of Your Heart). Wart posłuchania jest również kawałek Cho Young Soo, sławnego koreańskiego kompozytora. My Hero zaśpiewali w czerwcu 2016 roku Suho z EXO, Leeteuk z Super Junior i Kassy.
W marcu 2017 rozpocznie się drugi sezon SM STATION. Więcej o zmianach, jakie nas czekają przeczytacie TUTAJ.
Jakie są Wasze ulubione piosenki SM STATION z minionego sezonu? Wszystkie utwory usłyszycie na specjalnej playliście SM Entertainment na YouTube – TUTAJ.