Stowarzyszenie Korea Music Content Industry poinformowało, że najnowsze EP G-Dragon’a, „Kwon Ji Yong”, nie będzie traktowane jako fizyczny album na listach Gaon.
Jako powód decyzji podano obowiązujące obecnie w Korei prawo autorskie. Według przepisów, albumem można nazwać jedynie „fizyczny obiekt, który zawiera muzykę”. Na pen-drive „Kwon Ji Yong” znajdziemy natomiast link do specjalnej strony, na której, po wpisaniu numeru seryjnego z opakowania, możemy pobrać piosenki, teledysk i zdjęcia. Stowarzyszenie uznało USB jako ‘narzędzie do pobierania muzyki’, a nie ją ‘zawierające’. Ponadto ma ono 4 GB pamięci, co sprawia, że kupujący może nagrać tam również inne pliki, co w przypadku albumów CD jest niemożliwe.
YG Entertainment odpowiedziało, że nie przejmuje się kontrowersją. „Nie ma żadnych zażaleń dotyczących metod liczenia [w] rankingu Gaon”, powiedział gazecie Chosun reprezentant wytwórni. Sam GD ustosunkował się jednak do decyzji Gaon na swoim Instagramie. Poniżej możecie przeczytać tłumaczenie jego wpisu:
„’Jaki jest problem?’ Bazując tylko na [opinii] jakiejś nieznanej osoby, która decyduje, czy praca artysty ‘jest / nie jest albumem’ – to wszystko?
Po długich i ostrożnych rozważaniach, zdecydowałem się pokazać [tylko] kilka piosenek. [Zdarzyło się] to również po starannym i poważnym namyśle poprzedzającym wybór projektu opakowania (winyl, kaseta, CD, USB, itd.).
Nawet jeśli przeznaczyłem znaczny czas na usprawnienie projektu, to nie jest główny problem.
To, co jest najważniejsze, [to, że] ten album nagrał melodię i słowa, które zostają w uszach i oczach. Nieważne, ile minie czasu, pozostaną [one] w głowie i wspomnieniach.
Reszta w ogóle nie jest ważna.”
Przypomnijmy, że Gaon Chart to główny koreański ranking popularności piosenek i albumów. W skali krajowej można porównać go z listami Billboard w USA i notowaniem Oricon w Japonii. Wyniki z Gaon brane są również pod uwagę w przyznawaniu pierwszych miejsc w niektórych programach muzycznych. Mowa tu chociażby o SBS Inkigayo i MBC Music Core.
„Kwon Ji Yong” godzinę po wydaniu osiągnęło all-kill na krajowych listach przebojów. Ponadto, EP znalazło się na pierwszych miejscach notowań iTunes w 39 krajach świata. Zaledwie dobę po premierze wskoczyło również na rankingi Billboard.