Nowa płyta „Teen, Age” to wisienka na torcie dyskografii SEVENTEEN. Grupa chce nam powiedzieć, że znalazła złoty środek pomiędzy odważnymi eksperymentami, a znanym nam chłopięcym konceptem. Jak przedstawia się trzeci rozdział rocznego projektu?

Historia, którą rozrysowywał nam zespół, doczekała się swojego nowej kontynuacji. 6 listopada światło dzienne ujrzała druga pełna płyta SEVENTEEN „Teen, Age”. Tytuł albumu ma wskazywać na dojrzałość grupy, a jednocześnie na ich młodość. Chcą przekazać, że udało im się osiągnąć balans w tworzonej przez nich muzyce. Całość jest ściśle powiązana z 2017 SEVENTEEN Project – oryginalnym planem, który połączył dwa comebacki grupy w tym roku. Pierwszym krokiem był wydany w maju „Al1” , później otrzymaliśmy więcej materiałów rzucających nowe światło na historię od SEVENTEEN.

Teorii wokół opowieści jest wiele, dlatego najlepiej zostawić interpretację w sugestii słuchaczy. Podczas showcase’u „Teen, Age” usłyszeliśmy, że wszystko ma pewne połączenie, którego należy samemu poszukać. Woozi podpowiedział, że bohaterem jest osamotniona osoba (w domyśle chłopiec). Historia śledzi proces jego otwarcia się na świat i poznania nowych ludzi.

Lider wokalistów odniósł się także do tytułowego utworu nowej płyty, Clap. Według niego, wesoła piosenka z mocnym, rockowym rytmem posiada drugie dno. Najbardziej oczywistym wyjaśnieniem nazwy są brawa, jakie SEVENTEEN biją sami sobie w gratulacjach za ciężką pracę ich nastoletnich lat. Ma to szczególne znaczenie dla członków grupy, ponieważ wszyscy mają już powyżej 20 lat – oprócz maknae Dino, który obecnie przeżywa ostatni rok bycia nastolatkiem. Zespół nie zapomniał także o Carats, gratulując im za dotychczasową ciężką pracę i wsparcie.

Akcja teledysku rozpoczyna się odwróconym cyrkowym gagiem samochodu pełnego klaunów. Członkowie zespołu przychodzą spóźnieni do Specialized Videotape Technology Inc. (SVT Inc.), mieszczącego się w małej budce. Wchodzą do środka (fani Doktora Who mogliby pokusić się o słynne stwierdzenie „jest większa w środku!”), ale nie mogą z niej wyjść. Ich celem jest nagranie kilku teledysków. Razem planują kolejne kadry, budują scenografie, występują i zajmują się obróbką graficzną. W rolę złej postaci wcielił się Hoshi – zagrał surowego koordynatora, który szybko stracił autorytet wśród współpracowników. Teledysk reżyserowali VM Project Architecture. Firma sprawowała pieczę nad wszystkimi klipami wydanymi w tym roku.

Z rozpiski 2017 SEVENTEEN Project możemy wyczytać, że drugą płytę, czyli trzeci rozdział, poprzedzał szereg prequeli, które miały dopowiedzieć potrzebne elementy w opowieści. Rozdziałami 0,5 „Before Al1” nazwano trzy numery przedstawione przez znane nam podgrupy. Pierwsze w kolejce było Trauma, które wyszło 2 października.

Piosenka jest wspólną pracą unitu raperów, czyli S.Coups’a, Vernona, Mingyu i Wonwoo. Tutaj po raz pierwszy usłyszymy motyw poruszany później podczas showcase’u. Członkowie zespołu kazali nam przyjrzeć się osobie, która „jest zamknięta we własnym świecie”. Dokładnie taki bohater staje przed słuchaczem i mówi o swoich lękach. Nie posiada żadnych przyjaciół, więc musi polegać na marzeniach i fantazjach. Patrząc na teledysk jako osobny utwór, a nie część projektu, można wysnuć wniosek, że każdy raper mówi o swoim rodzaju traumy. Pomagają w tym proste scenerie przepełnione symbolami. Reżyserami ponownie zostali VM Project Architecture. Głównym (i jedynym) wokalem został tutaj Mingyu. Jego unikalny głos, brzmiący na niewyćwiczony, dodał dużo charakteru do maksymalnie minimalistycznej melodii.

Utwór, który usłyszeliśmy 9 października funkcjonuje pod dwoma tytułami: 13월의 czyli 13th Dance Month oraz Lilili Yabbay. Pierwsza nazwa nawiązuje do trzynastego miesiąca pojawiającego się według zasady księżycowo-słonecznej (z której korzysta m.in. kalendarz chiński i starogrecki; metryka ta mówi, każdy rok zwykle posiada 12 miesięcy, jednak co dwa lub trzy lata dodaje się jeden miesiąc, aby wyrównać rok kalendarzowy). Drugi tytuł nie posiada oficjalnego wytłumaczenia, istnieją jedynie teorie fanowskie. Jedna z nich mówi o imieniu ukochanej, inna o porównaniu jej do białych kwiatów lilii. Kolejna wskazuje na wymyślną grę stylizacyjną, która po odszyfrowaniu kryje w sobie nazwę zespołu (wygląd Lilili Yabbay zapisane wielkimi literami i odbite w poziomie: ㅅㅂㅌㅌㅂㅅ171717).

Bez względu na prawdziwe znaczenie tytułów, Hoshi, The8, Jun i Dino luźno nawiązują do każdej z teorii. Teledysk został nakręcony metodą one-shot na Brooklynie. Choreografia bez zastanowienia korzysta z ryzykownych ruchów. Ma to swój odzew w tekście, który jest wyznaniem pasji kochanka. Jedyny czas, kiedy może zobaczyć swoją lubą to 13 miesiąc roku. Dzięki wyrwom w czasie, jakie tworzy relacja księżyca i słońca, kochankowie mogą się spotkać, aby zatańczyć w najintymniejszej dla nich scenerii. Lekko psychodeliczna gitara elektryczna, jaka wodzi słuchacza po zwrotkach zostaje zastąpiona w refrenie elektronicznym beatem. Oprócz tańca, warto też zwrócić uwagę na ciekawe barwy głosów Performance Unitu.

Ostatnim prequelem jest Pinwheel wokalistów SEVENTEEN. Już od zapowiedzi było wiadome, że Woozi, Jeonghan, Joshua, DK i Seungkwan zaśpiewają balladę. Przewodzi jej pianino i powolny, ciężko wybijany rytm. Zabrakło też często pojawiającego się punku kulminacyjnego wielu ballad (szczególnie w boysbandach), czyli bardzo wysokich nut oraz pokazujących siłę głosów. Oprócz stonowanych wokali, kolory teledysku skupiają się wokół nostalgicznej i przyćmionej od smutku atmosfery. Tekst posiada trochę więcej pozytywnego przekazu – mówi o wyczekiwaniu ważnej osoby. Bohater ma nadzieję, że to wystarczy, aby był odnaleziony. Nie ważne, ile przyjdzie mu czekać, jego cel wynagrodzi mu każdy dzień. Charakterystycznym elementem jest kompas w dłoni Wooziego – podobny otrzymał od Vernona w pierwszym zwiastunie „Al1”. Można także wskazać na kilka powiązań tekstu do Don’t Wanna Cry.

Jeszcze przed prequelami, dokładnie 24 września, wydano Change Up. Wystąpili w nim liderzy unitów, S.Coups, Hoshi oraz Woozi. Fani zwrócili uwagę na kolory ubrań w jakich występują piosenkarze, czyli biel, pomarańcz i zieleń – są to także trzy z czterech wersji płyty „Teen, Age”. Oprócz tego, po odbiciu barw możemy uzyskać oficjalne kolory zespołu, serenity i rose quartz. Chociaż piosenka ma taki sam minimalistyczny styl, co chociażby Trauma, jej końcowy wydźwięk jest bardziej lekki i relaksujący od reszty prequeli. Trąbki i funkowe pianino sprawiają, że chce się tańczyć do rytmu, do czego jesteśmy zresztą namawiani. W tekście nie znajdziemy nic innego od przechwałek – liderzy unitów przekonują, że nie pokazali nam jeszcze połowy tego, co potrafi SEVENTEEN. Wciąż się rozwijają i przygotowują na nadejście jutra. Dzięki temu Change Up jest idealnym mostem pomiędzy emocjonalnym Don’t Wanna Cry i energicznym Clap.

Podczas showcase’u usłyszeliśmy, że cały zespół brał udział w produkcji albumu. Na każdym tracku nie zabrakło również Bumzu, który sprawuje pieczę nad chłopakami od debiutu. Razem z Intro i Outro, na „Teen, Age” znalazło się 13 utworów. Krążek reprezentuje cały wachlarz gatunków, najczęściej inspirowanych EDM, które SEVENTEEN chętnie wykorzystuje od kilku płyt. Nie zabrakło również znanych klimatów młodzieżowego boysbandu i chwytających za serce ballad. 

  1. Intro 新世界 (New World)
  2. Change Up
  3. 모자를 눌러 쓰고 (Without You) – druga piosenka, z którą promuje się SEVENTEEN. Ballada w stylu EDM jest przerwą pomiędzy mocnymi trackami Change Up i Clap. Chociaż jest stonowaną pozycją, nie oznacza to, że jest spokojna. Tekst i choreografia posiadają nawiązania do Don’t Wanna Cry. Jest „ostatnią historią” ze wszystkich trzech rozdziałów.
  4. 박수 (Clap)
  5. 쏘고 가라 (Bring It) – duet Hoshiego i Wooziego. Intensywny kawałek wykorzystuje pod tło orkiestrę marszową. Wydaje się być ryzykownym eksperymentem, ponieważ piosenka jest bardzo chaotyczna. Z drugiej strony taki był jej cel – z pewnością warto poczekać, aby zobaczyć kiedyś występ na żywo.
  6. 13월의 춤 (Lilili Yabbay)
  7. Trauma
  8. 바람개비 (Pinwheel)
  9. Flower – w utworze zaśpiewało po dwóch reprezentantów każdego unitu: S.Coups, Wonwoo, Jeonghan, Seungkwan, The8 i Dino. Opowiada o miłości, która zadaje głębokie rany. Bohater tekstu zdaje sobie sprawę z własnych krzywd, ale skoro są następstwem bycia z ukochaną, będzie ich oczekiwał z radością.
  10. Rocket – duet Joshua’y i Vernona. Oprócz tej dwójki, w produkcji piosenki mieli jeszcze udział Bumzu i Nathan. Jedną z pierwszych rzeczy, jakie można w niej usłyszeć, to szerokie wykorzystanie elektroniki i gitary elektrycznej. Na głosy także nałożono zniekształcające filtry. Tytułowa rakieta ma nas zabrać gdziekolwiek, byle z dala od przewidywalnej codzienności. 
  11. Hello – tym razem usłyszeliśmy Mingyu, DK oraz Juna. Hello znamy jeszcze sprzed debiutu, gdzie zagrano ją po raz pierwszy podczas SEVENTEEN Project. Delikatną popową piosenkę można potraktować jako powrót do korzeni, kiedy grupa znana była głównie z mniej poważnego, chłopięcego konceptu. Warto też przejrzeć występ sprzed dwóch lat, aby dostrzec postęp trio.
  12. 캠프파이어 (Campfire) – zespół zostawił na koniec urokliwą piosenkę skierowaną do swoich fanów. Hoshi wspomniał podczas jednego z V LIVE, że chciałby spędzić czas z Carats przy ognisku.
  13. Outro 未完

 

SEVENTEEN nie był jedynym zespołem, który tego dnia wydał swoją płytę. Także Super Junior podsumował 12 lat kariery krążkiem „Play”, o którym przeczytacie TUTAJ. Skondensowana ilość comebacków w ciągu tygodnia sprawiła, że na chartach SEVENTEEN nie udało się zająć wysokich pozycji na długi czas. Mimo tego, 2,5 godziny po premierze, Clap zajęło 3. miejsce na liście Bugs, a 5. na Naver. Change Up oraz모자를 눌러 쓰고 (Without You) także znalazły się na koreańskich rankingach muzycznych. Zobaczcie je poniżej:

Na międzynarodowych listach iTunes płyta „Teen, Age” zajęła pierwsze miejsce w Finlandii, a w 17 krajach znalazła się w pierwszej dziesiątce (stan na 14:00 naszego czasu). Za to pod koniec dnia zespołowi udało się znaleźć się na 6. pozycji światowej listy iTunes. Obok podane wyniki w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Australii i Japonii.

Pierwszy raz SEVENTEEN wystąpiło na żywo z Clap모자를 눌러 쓰고 (Without You) podczas MBC Music Show Champion w środę. Kolejne promocje odbyły się w Mnet M!Countdown, KBS Music Bank i SBS Inkigayo.

Na portalu Star Naver pojawiła się także galeria zakulisowych ujęć z tworzenia photobooka „Teen, Age”. Poprzednie zdjęcia znalazły się także na naszej stronie, możecie je znaleźć TUTAJ i TUTAJ.

 

źródło: (1)
źródło zdjęcia: YouTube

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.