Słuchając ostatniej płyty Jonghyuna nie można pozbyć się wrażenia, że jesteśmy w stanie usłyszeć jego styl. Czy to tekst utworu, czy jego kompozycja – w każdej pracy muzyk zostawił swój ślad. Naszym zadaniem jest odnalezienie tych fragmentów i złożenie ich w jedną artystyczną całość, jaką był Kim Jong Hyun.

Wydanie ostatniej płyty i samobójstwo Jonghyuna dzieli niewiele ponad miesiąc. Wielu fanów i przyjaciół artysty przeznaczyło ten czas na żałobę i refleksje. List muzyka, w którym wyjawił, że zmagał się z depresją, wywołał wiele dyskusji na temat chorób mentalnych i leczenia ich. 23 stycznia SM Entertainment wydało album „Poet | Artist”, zawierający niepublikowane piosenki Jonghyuna. Wszelkie dochody ze sprzedaży wytwórnia przekazała matce zmarłego oraz organizacji pomagającej osobom żyjącym w trudnych warunkach.

Tytułowym utworem płyty zostało Shinin’. Jest to elektroniczna piosenka z elementami tropical oraz trapu. Dziewczyna, która jest głównym tematem kawałka, jest olśniewająca. Bohater utworu nie widzi nic poza nią i zapewnia, że zawsze będzie przy niej. Jonghyun swoim głosem uwodzi słuchaczy i nie zapomina o pozostawieniu lekkiego tonu w swoich słowach. Teledysk jest grą kolorów i świateł, korzystającą czasami nawet z retro lamp LED-owych. W niektórych scenach widzimy Jonghyuna przed mikrofonem w studiu nagraniowym. Cała psychodeliczna estetyka teledysku, jego montaż i edycja przywodzą na myśl inspiracje modnymi ostatnio latami 90..

Dzień później, 24 stycznia, wydano teledysk do ostatniej pozycji na albumie, czyli Before Our Spring. Jest to akustyczna ballada, którą Jonghyun stworzył jeszcze w 2015 roku. W audycji „Blue Night”, której był prowadzącym przez ponad trzy lata, wspomniał, że inspiracja do piosenki wzięła się od wiadomości, jaką otrzymał od znajomego. Mówił konkretnie o „spotkaniu przed wiosną”, co możemy usłyszeć na początku utworu. Teledysk składa się z krótkich zakulisowych klipów z Jonghyunem w roli głównej. Widzimy momenty z różnych okresów jego kariery, m.in. nagrywanie teledysku Good (She Is), Lonely, 1 of 1 i Juliette SHINee oraz koncerty zespołu.

Na „Poet | Artist” znalazło się razem 11 piosenek. Jonghyun jest autorem prawie każdej pozycji na albumie. Należy jednak wspomnieć, że artysta nigdy nie miał nic przeciwko otrzymywaniu piosenek od SM Entertainment. W wywiadzie do czerwcowego wydania Dazed&Confused w 2016 roku wspomniał, że ciekawi go, jak postrzega go wytwórnia i jakie według nich kompozycje pasują do niego.

  1. 빛이 나 (Shinin’)
  2. 환상통 (Only One You Need) – nad muzyką do tego utworu pracowało wielu ludzi, m.in. Kendrick Dean, Christian Paris czy G.Bliz. Kompozycja jest nagrana w nowoczesnym, elektronicznym stylu. Można zauważyć, że nie posiada momentu kulminacyjnego, jedynie rozprasza się na początku refrenu, aby przejść płynnie do kolejnej, rytmicznej sekcji. Tekst autorstwa Jonghyuna jest wypełniony subtelnymi sugestiami wobec partnerki i tego, jak chce ją rozluźnić.
  3. 와플 (#Hashtag) – to spokojna kompozycja R&B nagrana w średnim tempie. Jonghyun zdecydował się na oszczędną melodię i skupił się na przekazie piosenki. Pada tutaj porównanie hashtagu do gofra, najprawdopodobniej z powodu graficznego podobieństwa. Wraz z każdym kęsem przyswajamy nowe toksyczne dawki hejtu, jakie znajdują się w Internecie. Na podstawie szczątkowych informacji, plotek i samego wyglądu ludzie wyciągają pochopne wnioski i nie myślą o potencjalnych konsekwencjach swoich czynów. Zmęczony wokal Jonghyuna z sarkazmem traktuje wszelkie pogłoski o nowych parach i z niechęcią wspomina ludzi, którzy bezmyślnie wierzą hashtagom.
  4. 기름때 (Grease) – tempa całemu utworowi nadaje intensywna perkusja oraz głos Jonghyuna. Wyrzuca on swojej byłej miłości jak mocno żałuje, że kiedykolwiek ze sobą byli i najchętniej zapomniałby o całym związku. Wspomnienia nie mają dla niego żadnej wartości, nawet nie wzbudzają w nim złości, więc nie czuje, że w ogóle powinny istnieć.
  5. Take The Dive – słowami do utworu zajęła się So Ji Eum, o której mogliście przeczytać w naszym cyklu Wart Uwagi. Usłyszymy w nim porównanie zakochania się do zanurzenia w morzu. Pragniemy poznać naszego partnera od powierzchni wody, do najgłębszych zakamarków dna. Dlatego jesteśmy w stanie ślepo skoczyć i zanurkować, jak sugeruje tytuł. Dużą rolę w melodii grają gitara oraz pianino, nakierowujące na podniosły nastrój piosenki.
  6. 사람 구경 (Sightseeing) – funkowa kompozycja wyróżnia się ciekawymi brzmieniami gitary elektrycznej, trąbek i organów w tle. Muzyka nadaje piosence bardziej drapieżnego i pewnego tonu. W tekście Jonghyun przybiera rolę trzecioosobowego obserwatora tłumu. W swojej ciekawości wydaje się także wyśmiewać masę, która wygląda, jakby nie do końca wiedziała, gdzie idzie.
  7. Rewind – wytwórnia opisuje gatunek piosenki jako „future garage”. Styl ten przejawia się w głębokim basie, nierównym, zmieniającym się rytmie i postawieniu wokalu na poziomie innych instrumentów. Jest to eksperyment, efekt zabawy syntezatorem, który otrzymał plakietkę future dzięki profesjonalnej obróbce. Głos Jonghyuna w zestawieniu z dynamicznym beatem tworzy niewygodną i przyćmioną atmosferę. Łączy się to z tekstem piosenki, który skupia się wokół nieustępliwego czasu. Nie ważne, co zrobimy, on i tak mija. Świadomość niemocy powoduje ogromne zmęczenie i zniechęcenie, aż w końcu obojętność.
  8. 하루만이라도 (Just For a Day) – za kompozycję i aranżację piosenki odpowiada Chris Wahle, a autorem tekstu jest Jeon Gandi. Postawiono tutaj na mocne popowe brzmienie przy użyciu gitary akustycznej i echa, charakterystycznego dla starszych utworów z tego gatunku. Opowiada o cierpieniu, jakiego doznaje człowiek, kiedy nie może przestać myśleć o byłej miłości. Druga połówka radzi sobie zaś bez nas u boku świetnie, co tylko potęguje uczucie samotności. 
  9. 어떤 기분이 들까 (I’m So Curious) – tytułowa ciekawość objawia się w każdym fragmencie ciała partnerki. Potrzeba poznania wszystkich aspektów związku powoduje spore frustracje, ponieważ para nie jest jeszcze gotowa próbować śmielszych rzeczy. Piosenka jest mieszaniną stylów pop, R&B oraz future bass.
  10. Sentimental – jazzowy kawałek jest prostym wyrażeniem tęsknoty za ukochaną. Wszystko dookoła przywołuje wspomnienia i sprawia, że bohater utworu czuje sentymentalizm. Nie jest pewien, czy była partnerka zdążyła o nim zapomnieć i to sprawia, że sam nie może ruszyć ze swoim życiem. Głównym instrumentem jest pianino i delikatna perkusja. Piosenkę w refrenie urozmaicają skrzypce.
  11. 우린 봄이 오기 전에 (Before Our Spring)

 

Od ogłoszenia przedsprzedaży płyty, „Poet | Artist” przez kilka dni utrzymywała się na czołowych pozycjach listy zakupionych fizycznych kopii. W dniu wydania cały krążek dostał się na rankingi muzyczne. 1,5 godziny po wydaniu najlepiej radziło sobie tytułowe Shinin’, potem Only One You Need, #Hashtag i Grease. Album najlepiej wypadł o 17:30 KST. Shinin’, oprócz pierwszego miejsca zdobytego wcześniej na Bugs, zajmował jeszcze drugie pozycje na Naver i Genie, 5. na Melon i 11. na Soribada. Wszystkie wyniki zobaczycie na poniższych grafikach.

Pyta zajęła wysokie miejsca również na listach iTunes. Poniższy zrzut ekranu pokazuje 21 pierwszych miejsc. Krążek w najlepszym momencie po premierze zajał ich jednak 24. W USA płyta znalazła się na 2. pozycji, a w Polsce na 6..

 

źródło: (1)(2)
źródło zdjęcia: SM Entertainment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.