Retro elegancja i harmonijne głosy w wydaniu XXI wieku. Kto to taki? The Barberettes!
Muzyka rozwija się prężnie, powstają nowe gatunki, a artyści łączą style, by ciągle nas zaskakiwać. Są też tacy, którzy zamiast iść z duchem czasu, poszukują inspiracji w muzycznych korzeniach. Dlatego też zasługują na swój moment w Wartym Uwagi. Przed Wami The Barberettes, na początek w damskiej wersji hitu The Beach Boys – Barbara Ann!
Zespół składa się z Shinae An Wheeler, Lee „Sunnie” Seon (w 2015 roku zastąpiła Grace Kim) i Park So Hee. Trio towarzyszą również muzycy – Lee Sae Ha (pianino) i Park Hyun (bas). Inspiracją dla dziewczyn były zespoły doo-wop z lat 50-tych i 60-tych XX wieku, między innymi, popularne w Stanach, The Chardonettes czy koreańskie Kim Sisters. Artystki założyły zespół już w 2012 roku, ale ich pierwszy album, „The Barberettes Volume 1″, zadebiutował w 2014. Warto dodać, że dzięki płycie panie zostały nominowane w dwóch kategoriach na 2015 Korean Music Awards: Najlepszego Nowego Artysty i Najlepszego Popowego Albumu. Natomiast Little Gals, tytułowa piosenka krążka, walczyła wówczas o tytuł Najlepszej Popowej Piosenki.
The Barberettes wzięły swoją nazwę od słowa „barber” (fryzjer męski), dodając końcówkę „-ettes”, która często pojawia się w nazwach damskich grup doo-wop. Członkinie zespołu podczas występów są niezwykle charyzmatyczne i kobiece. Porywają do tańca swoją muzykalnością i pozytywną energią. Zajmująca jest ich zabawa głosem od dźwięków niskich do wysokich, poprzez udawanie instrumentów. W 2015 roku panie wystąpiły na festiwalu South by Southwest (SXSW) w Austin (USA), jako jedne z pięciu wybranych koreańskich grup indie.
Warto jednak powiedzieć trochę o samej historii doo-wop, czyli stylu, z którego The Barberettes czerpią najwięcej. Powstanie tego gatunku datuje się na lata 50. XX wieku, ale swój „boom” przeżywał nawet do lat 70. Styl zapoczątkowali Afro-Amerykanie, którzy szukali niskobudżetowej rozrywki. Próby odbywały się w halach, szkolnych łazienkach lub innych pomieszczeniach z echem. Następnie artystów można było spotkać na rogach ulic, w kościołach, barach czy, coraz bardziej wracających do łask, barbershopach (fryzjer specjalizujący się układaniu fryzur męskich, również bród). Afro-amerykańska muzyka została jednak szybko zawłaszczona podczas nasilającej się segregacji rasowej, co spowodowało, że znane utwory były odtwarzane przez „białych”.
Większości z Was pewnie obiła się kiedyś o uszy piosenka Mr. Sandman, którą w oryginale zaśpiewały The Chordettes w 1954 roku. W swoim coverze z 2014, The Barberettes udowadniają, że do stworzenia i wykonania dobrej kompozycji nie potrzeba specjalistycznych instrumentów ani mikserów. Wystarczą bowiem współgrające ze sobą głosy i sporadyczne towarzystwo basu.
Trio wykonuje utwory retro w nowoczesnym stylu XXI wieku. Artystki wychodzą też na ulicę, czyli do miejsca, gdzie powstało doo-wop. Like I Do swoją pogodnością ma spowodować pojawienie się uśmiechu na twarzach słuchaczy. Piosenka pochodzi z drugiego studyjnego albumu grupy, „The Barberettes”. Płyta zadebiutowała w październiku 2016 roku.
Dziewczyny znajdziecie na: YouTube, YouTube EggPlant, Instagramie, IG Shinae, IG Sunnie, IG So Hee, Facebooku, Tumblr, Vlive